Régebben ez a kérdés az egyik kedvencem volt. Ma már talán picit árnyaltabban látom (sok beszélgetés a barátokkal:), de a vicc kedvéért a régi lelkes verzióban adom elő.
Talán 3-4 éves gyerekenél kezdi az ember az összeadás fogalmával való ismerkedést. Biztos minden gyereknek ott figyel az ismerkedjünk a számokkal típusú könyv a polcon. Nos én is egy ilyet nézegettem nagyobbik legnagyobbik gyermekemmel, amikoris egy feladaton fennakadtunk. Volt rajzolva 2 citrom meg egy '+' utána meg 3 citrom, majd '=' és öt citrom. Mindez valami tényleg piciknek szóló könyvben. Durrbelebumm. Lányom persze rögtön el is számolt tízig mikor megkérdeztem, hogy hány citromot lát ott.
Hogy is kell ezt tanítani? Nos szerény (de lelkes) véleményem szerint muszály megragadni az összeadás azon tulajdonságát, hogy ott olyen dolgok szerepelnek, amelyek bizonyos tulajdonságokban azonosak, bizonyosban pedig különbözőek. Így például tök értelmes kérdés hogy a 2 narancs meg 3 banán az hány gyümölcs, vagy hogy ha 2 almát kaptam a nagypapától, 3-at meg a nagymamától akkor összesen hány almám van. Az gyümölcs lét, vagy a második példában maga az alma összeköti az összeadandókat, míg modnjuk a szaftossága vagy hogy kitől kaptam elválasztja őket.
Az összeadásnak ez a tulajdonsága egyébként az egész absztrakt matekban is teljesül, bár ezzel egy pont után nyilván lehet vitatkozni. Viszont mire valaki odajut, hogy vitatkozni tud vele addigra már nyilván nagyon jól érti az összeadás absztrakt fogalmát, csinjét-binját.
Úgyhogy szerintem babot babbal ne adjunk össze, csak babot borsóval, fekete go-követ fehérrel, almát meg körtével. Motivált, megalapozott lesz a gyerekek erről alkotott fogalma így.