Másodikos lányomat sikerült rávenni, hogy részt vegyen néhány beküldős matekversenybe. A feladatokat én is nyilván nagyon élvezem. Főleg azért mert nagyon jó inspirációkat ad arra, hogy miként lehet ennek a korosztálynak gondolkodásra nevelő feladatokat adni.
A versenyek közül számomra egyértelműen a mozaik kiadó versenye a győztes: http://www.mozaik.info.hu/verseny/index.php?cmd=openpage_4 . Egyrészt nagy izgalom volt hogy interneten kell bekattintgatni, meg hogy e-mail kell hozzá. Másrészt szerintem ebben a korban még nem baj, hogy a megoldásokat nem kell szabatosan leírni. Elég itt még a verbális indoklás és aztán a helyes válasz egyszerű megjelölése.
Volt múlt héten egy feladat ami megtetszett: egy sorban 37-en állunk és kétszer annyian állnak előttem, mint mögöttem. Hányadik vagyok a sorban? Hogy kell ezt egy másodikos gyereknek megoldani, ha nem akarunk egyenletet meg törteket látni, sőt még osztást se nagyon. Ime a megoldás (37 helyett 13-al):
-rajzoljunk 13 karikát:
ooooooooooooo
-huzzunk át elöl kettőt hátul egyet
xxoooooooooox
-aztán megint csinaljuk ugyanezt
xxxxoooooooxx
-és így tovább. végül:
xxxxxxxxoxxxx
Kész is van. Csak meg kell számolni hányadikat nem húztuk át.
Valahogy asszem az a lényeg, hogy amíg nem beszélhetünk egyenletekről, de egyenletekre vezető feladatot kell mégis megoldani, akkor valahogy végig kell csinálni az egész egyenletrendezést szemléletesen.