A minap beszélgettem valakivel arról, hogy miképp lehet a gyerekeknek elmagyarázni a nulla fogalmát. És hogy miképp viszonyulhatunk a tulajdonságaihoz. Például hogy páros-e.
Kénytelen vagyok itt elidőzni a gondolatok logikus építkezésén. A magyarázat ugyanis erősen függhet attól, hogy miképp is magyaráztuk el (definiáltuk :) a párosság fogalmát a gyerekeknek. Én itt most a rövidség kedvéért javaslok egy logikai láncolatot, ami szerintem működik:
1) A páros számú pl. gyerek-sereg az olyan, hogy minden gyerek tud magának párt találni. Ellentétben a páratlan számú gyerek-sereggel, ahol valakinek nem jut pár. Ezt akár el is játszanám pár gyerekkel. :)
2) Tudatosítsuk, hogy minden szám vagy páros vagy páratlan. És ezt egyértelműen minden számról el tudjuk dönteni.
3) Azok tehát a páratlan számok amelyek esetén a gyerek-seregben marad valaki pár nélkül.
4) A nulla tagú gyerek-seregben nincs senki pár nélkül, hiszen nincs is benne senki. A nulla tehát nem lehet páratlan. Következésképpen páros.
Persze lehet hogy egyszerűbb eljátszadozni a számegyenessel. Észrevesszük, hogy minden második szám páros (ez is egy fontos tulajdonság ám!), így tehát a 2-ről jobbra kettőt lépünk, újra páros számhoz kell jutnunk. a nulla tehát páros...