Minap kérdeztem iskolás lányomtól, hogy jelentkezett-e, felszólították-e az iskolában.
-Igen apa. Matekórán az volt a kérdés, hogy melyik nagyobb a 3+4 vagy a 4+5, és én mondtam, hogy az egyik 7, a másik meg kilenc, tehát a 4+5 a nagyobb.
-Ácsi! és ,eg tudnád mondani melyik a nagyobb anélkül, hogy kiszámolnád?
Szerintem fontos már az ilyen egyszerű feladatoknál is rámutatni a dolgok különböző tulajdonságaira, és hogy nem mindig csak a szokásos hosszú út járható. Néha vannak rövidítések, amit azért fontos felismerni, mert néha csak pont ezek a rövidítések járhatóak.
Ha tehát azt, hogy a 4+5 azért nagyobb a 3+4-nél, mert mindkét oldalon ott a 4 és az 5 meg nagyobb mint a 3, már ezen a szinten belátja, akkor sokkal természetesebben fog viszonyulni a nyitott mondatokhoz, később meg az egyenletekhez.
Játszottunk még kicsit ezzel, és a végén már annyira ment hogy a: Melyik nagyobb 2+2 vagy 3+3 is simán ment kiszámolás nélkül. Jó játék szerintem ez ami vicces módon talán még tankönyvekbe is beférhetne...